De voorjaarsborrel van de VEBH, in de Governor aan de Oude Groenmarkt in Haarlem, kende een opvallend grote opkomst. Spreker Corneel Jonkers, recent aangesteld tot matchmaker voor de Haarlemse binnenstad, hield een boeiend betoog over de leegstand van en boven winkelpanden. Een onderwerp dat duidelijk leeft, zo bleek uit de opmerking van VEBH-bestuurslid Ricardo de Jong dat er "niet eerder zo veel vragen aan een spreker werden gesteld".
Ricardo de Jong refereerde in zijn openingswoord aan het Politiek Ondernemersdebat van begin maart. Daar werd door de VEBH het speerpunt Wonen boven winkels naar voren gebracht. De Jong: "We gaan daar vol gas voor. Alle politieke vertegenwoordigers stonden achter onze visie dat de gemeenste te veel hindernissen opwerpt. Een voorbeeld is de verplichting dat er per etage maar één appartement mag worden gebouwd."
"Vraag is natuurlijk of en hoe die goede intenties nu worden gerealiseerd? Het is niet iets wat van de ene op de andere dag is geregeld. Samen met de andere partijen van het debat, zoals Industriekring Haarlem, hebben we daarom een brief geschreven aan de formerende politieke partijen om standpunten en visies uiteen te zetten." Tijdens de volgende VEBH-bijeenkomst zal bestuurslid Anton Bruning een update geven over de actuele stand van zaken.
Voorzitter
Ricardo de Jong memoreerde ook over hoe en waarom voorzitter Dik Kol zich genoodzaakt zag zijn functie neer te leggen. De Jong: "Dik kon zijn voorzitterschap niet langer combineren met zijn drukke werkzaamheden als teamleider veiligheidscoördinator voor de regio Kennemerland". De functie van voorzitter van de VEBH is dus nog steeds vacant, wel is Rein Braaksma van COLLO architecten toegetreden tot het bestuur. Tot slot vertelde De Jong dat het bestuur van de VEBH in allerlei overlegorganen de stem van de eigenaren van commercieel vastgoed stevig vertegenwoordigt.
Aansluitend was het woord aan Corneel Jonkers, met na afloop natuurlijk tijd en ruimte om onder het genot van een drankje verder te praten.

Meer lezen?