Boeiend betoog over logistiek

Hoe bevoorraden we steden in de toekomst? Dat was de kernvraag die City Hub directeur Rinze van der Woude stelde aan de aanwezigen tijdens de VEBH ledenborrel op donderdag 13 december in Café de Zwaan. City Hub past haar logistieke bevoorradingssysteem al in enkele steden toe. Aan de rand van de stad een distributiecentrum waar goederen uit grote vervuilende vrachtwagens worden overgeladen in elektrische voertuigen. Zero emissie en gebundeld vervoer.
Supermarkt Jumbo nam deze week de eerste elektrische DAF-truck in gebruik. Duurzame supermarktbevoorrading met een ouderwets opvallende gele vrachtwagen. Het optimaliseren van vervoer is een grote uitdaging volgens Rinze van der Woude: “De helft van het logistiek vervoer bestaat uit lucht. Vrachtwagens die vol heen en leeg terug rijden, matig gevulde busjes van Post NL of DHL, het kan en het moet efficiënter. Vergeet niet dat Haarlem in 2025 op slot gaat voor dieselvoertuigen. Dat is over zes jaar. Daarom is een distributiecentrum aan de rand van de stad zo essentieel. Vijf minuten van de snelweg, vijf minuten van de binnenstad. Bovendien gebruiken we speciale containers voor producten die aan de HCCP norm moeten voldoen. De stad van de toekomst is autoluw en telt meer bewoners. Daar moeten we als vervoerder op inspelen.”

Want, zo vervolgt Rinze van der Woude: “Al die bestelbusjes zorgen voor onnodige luchtvervuiling en verkeersopstoppingen in de stad. Vooral ‘the last mile’ naar de ontvanger kan echt anders. City Hub rijdt uitsluitend met elektrisch vervoer en bundelt leveringen. Zo rijden wij zelden met halflege auto’s. Voor het bevoorraden van de binnenstad rijden we met elektrische e-cars met aanhanger, elektrische transportfietsen of elektrische boten. Effectief en efficiënt.